Åsikter.

Alla barn är olika. Alla föräldrar är olika.
Jag gör mina val efter vad jag anser är bäst för min dotter, något annat skulle aldrig falla mig in. Jag läser mycket om olika forskningar kring bebisar och vad som anses bäst. Många forskningar säger olika. Man ska göra si eller så. Och en tredje forskning säger något helt annat. Och pratar man sen med BVC så kanske även dom är av en helt annan åsikt.

Just nu eftersom Inez om ett tag är 4 månader så debatteras det mycket kring smakportioner. Många börjar med det vid 4 månader. Jag har dock valt att inte börja med smakportioner innan 6 månader. Detta hade jag bestämt mig för redan innan Inez föddes. Men visst, hade jag fått ett barn som var hungrigt och som krävde mycket mat så givetvis finns det en chans att jag hade ändrat mig. Men eftersom jag inte har ett barn som kräver mycket mat eller är speciellt hungrigt så kommer jag hålla mig till ersättningen. Men jag förstår dom som börjar tidigare då deras barn kräver det. Men att börja med smakportioner innan 6 månader bara för att föräldrarna tycker det är roligt. Det tycker inte jag är ett okej argument. Men som sagt, alla föräldrar är olika och så även våra barn. Men detta är vad jag väljer.

Sen är det här med rutiner ett evigt återkommande tjat i min vardag. Från olika håll. Jag är inte en erfaren småbarnsmamma, långt ifrån. Men jag vet hur mit barn är och jag vet hur jag vill göra. Inez sover när hon sover och vaknar när hon vaknar. Och så kommer det få förbli så länge hon är såhär liten. Vissa rutiner har man givetvis ändå, vissa saker faller ju sig. Tillexempel att efter att hon vaknat på morgonen, allt mellan 8 & 11, så är hon vaken mellan 1 - 1 1/2 timme sen sover hon 30 minuter. Så är det varje dag. Det har jag lärt mig. På kvällen varvar vi ner vid 9. Då är det pyjamaspåtaning, insmörjning och mys i soffan. Jag pratar lungt, alternativt sjunger lite nattsånger, så som när trollmor har lagt sina 11 små troll eller ja.. Ni fattar. Sen somnar hon i min famn mellan 22 & 23. Så är kvällarna. Vissa dagar söver jag henne i 5 minuter, andra i 3 timmar.
Hon är för liten för rutiner, det säger alla. Man kan introducera rutiner så som jag gör tillexempel om kvällarna men att ge ett så litet barn rutiner, det går inte. Och det är vad jag tror. Andra kanske tror stenhårt på att en tremånader ska vara i säng vid 8 och så är det bara.

Jag älskar att sniffa litet bebishuvud på morgonen när hon vaknar i min säng. Jag vill inte börja med egen säng än och kommer därför inte göra det. Jag tror att barn är skapta för att sova med sina föräldrar.

Men som sagt, det här är saker jag tror på och det är såhär jag gör.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Gustav sov hos oss tills han var nästan ett år, då sov han bäst. Han sov bara dagtid i sin säng.

2010-12-21 @ 13:24:04
URL: http://storasyster.stjerndorff.com
Postat av: Camilla

Vilgot sover fortfarande i våran säng.

Är det någon som ifrågasätter det så säger jag att jag gör det för min egen skull :) Det är ju så mysigt. Man får ju passa på att njuta så länge det går!

2010-12-21 @ 15:56:38
URL: http://camilla2008.blogg.se/
Postat av: Josse

fortsätt med det!

2010-12-21 @ 18:50:51
Postat av: Pia

Jag tycker det låter jättebra att du gör det som känns bäst för er :) Tycker det låter som ni har det jättefint med ert kvällsmys och allt :)

2010-12-22 @ 16:34:41
URL: http://stjerndorff.com
Postat av: lisa

självklart vet du allra bäst vad sötaste inez behöver! du är världens bästa mamma till henne, och ni skapar väl era egna rutiner tillslut! keep up the good work! /lisa&vincent

2010-12-28 @ 20:37:41


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback