Jag måste bara få dela med mig..

Jag ska inte på någotvis vara politisk nu, jag ger mig nämnligen vanligtvis inte in i politiska debatter även om jag är klar med vad jag står och vad jag har för åsikter.
MEN en sak som förvånar mig är många föräldrars inställning till personer med Niqab, det kanske gäller människor överlag men mina tankar rör just föräldrar. Jag har precis läst en disskution om föräldern i fråga skulle byta dagis eller dylikt om en i personalen bar just Niqab.
Jag förstår verkligen inte folks tänk, många, de allra flesta säger att ja, jag skulle byta dagis alternativ kräva att personen i fråga slutar/byter om.
Jag trodde att vi levde på 2000 talet och att såna här åsikter inte var speciellt vanliga, men det kanske bara är jag. Men jag skulle aldrig någonsin flytta mitt barn bara för att en i personalen har en religon som stödjer annat än jag. Jag respekterar deras åsikter och anser att dom har rätt att ha Niqab på jobbet om det är så dom lever deras liv.

Visst Sverige är kanske lite extrema i många fall och bortser i många fall från våran egen grundreligon och hur vi lever och viker sig ofta, som tillexempel att skolavslutningarna numera inte hålls i kyrkan iom att det finns så mycket andra kulturer. Sånt tycker jag är fel eftersom jag anser att i lever i ett kristet land där man ska hålla på det man tror, inte det en minoritet tror på bara för att visa respekt. I andra länder hade dom i många fall inte vikt sig efter oss. Nu lever vi ju iofs inte i ett starkt religöst land, så som tillexempel många länder i balkanregionen gör.

Iallafall tillbaka till ämnet niqab, jag anser iallafall att dom givetvis har rätt att jobba i den munderigen som deras religon kräver. Jag respekterar männsikor med niqab och burka och allt det där. Jag skulle absolut anställa människor med det om jag själv drev ett företag.
Så länge dom kan prata förstålig svenska och kommunicera med mitt barn om personen tillexempel jobbar på dagis så är det för min del helt okej. Jag skulle om något vilja uppmuntra kommuner att våga anställa personer som bär just detta, dom kan precis lika mycket som vi, dom har bara en annan kultur.

Jag kan också säga att jag haft en kanske skev syn mot zigenare, fråga mig inte varför för jag vet verkligen inte. Men det har ändrats jättemycket nu på senare, framför allt efter Aftonbladets artikelserie om just zigenare. Men jag kan nog ärligt säga att den negativa synen jag hade på zigenare den framstod under min tid på en arbetsplats där vi som företag ringde runt till varandra och skrek i luren att AKTA ZIIIGENARE PÅ STAN, GÅ EFTER DOM OM DOM KOMMER IN I BUTIKEN! Det var kaos varenda gång det var zigenare på stan, vi sprang mellan varandras butiker och varnade. Men stal dom någon gång? Nej. Nu när jag tänker efter är det helt sjukt, men min chef han var sån, och min syn skapades där. Men den är borta, jag tror inte längre att dom är mer oärliga än annat folk. Jag tror inte dom stjäl mer än andra. Det är nog bara det att dom pekas ut mer, det pratas om det. Stjäl en svensk man/kvinna så pratas det inte om det på samma sätt. Man blundar, ser utanför det.

Ja nu blev det nog det mest politiska inlägget jag skrivit i någon av mina två bloggar men det här upprör mig konstigt mycket. Jag blir verkligen på något sätt förnärmad av folks åsikter kring niqab eller burka.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Åhh, jag skulle hemskt gärna läsa din andra blogg också :)

2010-07-27 @ 19:29:57
Postat av: Pia [stjerndorff.com]

Håller fullständigt med. Tycker inte att religion eller ursprung överhuvudtaget ska göra någon skillnad i ens bemötande. Så länge allt fungerar om man förväntar sig (till exempel att de kan språket och kommunicerar bra med barnen) finns det ju verkligen ingen anledning att låta något som en religion stoppa dem från att ha normala arbeten. Tror till och med det är bra för barnen att de från början ser niqab och burka som något normalt. Det är bara en annan religion än vår, det gör inte att det är fel.

2010-07-27 @ 21:07:54
URL: http://stjerndorff.com
Postat av: karro

haha! det är sant! och bebisar ska ha valkar, det är så gosigt :)

2010-07-27 @ 22:34:15
URL: http://karrom.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det fanns flera grejer där jag ville ha som var slut, men jag får väl beställa dem någon annan gång om jag är nöjd med varorna... en cream eyeliner bland annat. Svart.

2010-07-28 @ 09:22:45
URL: http://rockgrodan.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback