Förlossningsvisning

Idag var det dags för förlossningsvisning! Dom hade plockat ihop en helt lagom stor grupp till visningen och en lagom rund tant höll i visningen. Och ja, jag slapp gå själv, A följde med trots allt :).
Fick se alla rum som fanns att se, första rummet där man kollar värkarna när man kommer in. Ett.. ja vad ska man kalla det... öppningsrum & sen förlossningsrum. Vi pratade en hel del om smärtlindring, det är verligen en hel sjö att välja bland, men det finns inte en del av mig som tror på naturlig förlossning så här ska det tas medicin! Haha, nej men jag har helt klart bestämt mig för Epidural, det har jag väl tänkt hela tiden, men efter idag är jag glasklar med att det ska jag ha om tid till det finns. Jag förstår inte för fem öre kvinnor som vill föda naturligt. Det finns ju en anledning till att smärtstillande finns. Sen det där med TENS ska jag läsa lite mer om , det lät intressant men lite krångligt, tror inte jag greppat riktigt vad det är.

Hon pratade om hur det gick till med lite praktiska saker som att jag som mamma får mat och sådär men att man som anhörig får ta med sig eget borsett från fikat man får när bebisen är född. Och att man inte får ringa inne på förlossningen utan man får vänta tills man är på BB, om man nu inte vill gå ut i korridoren utanför vill säga.
Och jag frågade om hur snabbt efteråt dom kollar bebisen när man är RHnegativ och det gjorde dom så snabbt som möjligt efter förlossningen med ett prov från navelsträngen :) Känns bra att veta! Får hoppas det funkar att ta provet från navelsträngen bara så dom slipper sticka bebis.

Sen fick vi en snabbtitt inne på BB, verkade helt okej. Inget speciellt direkt.
Kommer försöka ta mig hem så fort som möjligt som det känns just nu, en natt känns väl okej men sen vill jag nog hem. Men mycket kan ju hända så vi får väl se. Och det där med att dela rum på BB... katastrof. Men jag förstår ju givetvis varför man får dela rum om det är få platser men nej, jag får ångest av bara tanken.
Och det satt en mamma med en litenliiiiiiiten bebis där inne och mitt hjärta dog lite, så jäkla liten!

Jag känner mig dock absolut lugnare nu än förrut. Det är nog en match jag ska klara av :)!
Och givetvis så har bebis sparkat mig i revbenen precis hela visningen, bara för att.
Den som nästan aldrig sparkar, nu passade det minsann, den kände kanske på sig vart vi var och ville visa att snart jäklar hörru, då kör vi!

Kommentarer
Postat av: Pia [stjerndorff.com]

Oj! Nu närmar det sig verkligen! :D Känns det bra? Hur många olika smärtlindringar finns det? :S Tror det är sånt Åsa pluggar/pluggat på tal om smärtlindringar. Fast för akutmottagningen.

2010-06-09 @ 22:42:29
URL: http://stjerndorff.com
Postat av: Ida

Bra att du gick dit! Det är skönt att veta vart man ska ta vägen och hur det ser ut när det väl är dags! Jag såg er när ni åkte därifrån, jag stod längst ner på sjukans parkering med söndrig bil ;) eller tror det var er jag såg, annicas gula bil! Ha en fin dag! Kram från oss i Hånger

2010-06-10 @ 08:13:04
Postat av: karro

vad skönt att det känns bättre nu! :)



och ja, barbro är bra! jag har inte ångrat henne en sekund, haha, men självklart finns det många andra bra där uppe, det gäller ju bara att klicka med dom.



och japp! musik får man ha med sig, vilken musik man vill sa dom till oss, "vi har hört det mesta", haha

dom har en liten cdspelare i förlossningssalen, så det är helt ok. :)



ja, känner det gör man ju, men när dom är på riktigt, då Vet man det, även om man aldrig varit med om det förr :P

2010-06-10 @ 10:28:37
URL: http://karrom.blogg.se/
Postat av: Tova

Vad spännande! Minns hur overkligt man tyckte det var under förlossnings-kursen under graviditeten. Men hur jag mot slutet blev alltmer lugn och helt fri från min "förlossnings-rädsla", jag kände liksom att om jag klarar av att vara gravid så klarar jag väl av en förlossning!!



Sen så blev det ju nästan ett anti-klimax av det hela, hann ju inte med varken BB, smärtlindring eller knappt några förvärkar. Snabbt gick det alltså, fast på ett sätt jobbigt det med ;)

2010-06-12 @ 20:07:15
URL: http://trasslet.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback