Amning.

Amningen har funkat kanon om vi talar om saker som att hon redan från dag 1 tog bröstet som hon skulle och allt funkade kanon. Fram till dag 5, då skrek hon i 7 timmar. Det enda jag tänkte på när hon skrek så länge var att behålla lunget. Sagt och gjort. Jag var kolugn. Gick runt med henne, bytte blöja, vaggade, satt med henne vid bröstet. Till slut ringde jag BB som frågade om hon var mätt. Och vad vet jag. Noll koll på hur mycker hon fått i sig. Dagen efter gav jag henne lite ersättning. Sen den dagen är hon en annan bebis. Hon är lugn, snäll, glad. Hon skriker mycket sällan. Sover ibland 7-8 timmar på raken på nätterna.

Jag har kombinerat amningen med ersättning fram tills idag. Det går inte längre känner jag. Jag är ärligt talat lite knäckt. Jag vill så gärna. Jag har kämpat med att få igång min mjölk i nästan 7 veckor nu. Pumpat, pumpat, gett henne bröstet flera gånger, men inget händer. Numera när jag pumpar får jag ut kanske 30 ml, då talar vi BÅDA brösten. Och det är ingenting när min tjej numera äter 120 ml ersättning på en måltid.

Nu tar hon knappt bröstet heller, hon vet ju att hon blir mättare på flaskan. Hon har väl lärt sig det nu lillhönan ♥.

Jag var helt inställd på att kämpa med amningen hur ont den än gjorde och sen amma i åtminstone 6 månader. Dessutom blir det faktiskt ganska dyrt med ersättning i längden, amning är bättre. Man har alltid med sig maten, det kostar ingenting och det är mysigt. Nu måste man packa flaska, ersättning & kokat vatten i en termos.

Jag känner mig som en dålig mamma, jag har gråtit över det otaliga gånger.
Men idag, just nu känns det som att jag ger upp. Idag har jag inte ammat på hela dagen, och inte pumpat heller. Jag vet inte om jag orkar kämpa mer. Allt för liten och bröstmjölk är bäst. Men ärligt talat så känns det som om det där lilla hon faktiskt får i sig, lika gärna kan kvitta.


Kommentarer
Postat av: Josse

Det är många mammor som också har problem med amningen. Så inte är du en dålig mamma för att det inte funkar för er!

2010-10-23 @ 21:51:26
Postat av: Anna

Vad roligt att hon tog bröstet på direkten! Du är inte alls en dålig mamma för det. Apropå täcke så har vi köpt två st redan men då från Coop. Nu ska vi hitta två kuddar framöver men ska inte köpa det på ikea då:)Tack för tipset!

2010-10-23 @ 23:28:38
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Nina - Glamourmamman

Försök att släppa dom höga kraven på dig, äen om jag vet att det är svårt... Du är ingen sämre mamma för att du inte ammar. När jag ammade min första son så hade jag ganska ont, även efter ett tag, men "härdade ut" i totalt 6 månader. Jag lovade dock mig själv att inte pressa mig så hårt nästa gång, om jag inte trivs med amningen. Nu funkar amningen bra med min andra son, men den dagen något strular eller jag inte orkar längre, då kommer jag att vara snäll mot mig själv och inte döma mig så hårt. Jag vet att det känns tufft när du VILL amma, men nu har vi ju faktiskt ett utmärkt alternativ här i Sverige - ersättning. Det råder någon slags amninghets här i Sverige tycker jag, och det är sååå många mammor som mår dåligt pga det. Lycka till!



Kram!

2010-10-24 @ 19:11:22
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Jonna

Du ska inte känna dig som en sämre mamma, bara för att du får ge ersättning, men jag vet exakt hur du känner sig. Min Elsa är ju en flaskis och hon har varit det sedan dag 1. Min mjölk rann inte till, så de matade henne istället med tillägg på bb(efter amning och amningsvikt ...). Jag försökte få igång produktionen med hjälp av att punmpa, men icke och när den väl kom igång (till viss del) visste inte Elsa hur hon skulle ta bröstet. Jag blev frustrerad, i takt med hennes frustration. Jag försökte även med amningsnapp, men nej ... Jag gav upp ganska så snart och ja, det var först då jag verkligen kunde njuta av att vara mamma! Hon mår så bra så med enbart ersättning (: men fy, den där känslan av att vara otillräcklig dyker fortfarande upp lite då och då! Jag tycker att du är stark som försökt i 7 veckor! Kram

2010-10-25 @ 20:08:27
URL: http://djonna.blogg.se/
Postat av: Kristine

Här har jag skrivit lite om när jag slutade amma: http://mammansdagbok.blogspot.com/2010/07/slutat-amma.html



Självklart är du ingen dålig mamma! Jag var själv i samma sits som du, som fick ge upp amningen och hade sååå dåligt samvete. Det finns en gräns på hur länge man ska kämpa på, det får inte bli till en överdrift. Till en början satt jag och ammade och ammade och vår plutt blev inte nöjd..Jag ammade bägge brösten, hon blev inte nöjd och efter det gjorde jag ersättning. Varje dag och natt.... På BVC tyckte de faktiskt att jag skulle sluta amma, de var verkligen toppen där. På vissa BVC får man ingen hjälp alls, nej amma SKA man ju göra.. Amningshets är det verkligen i vårt avlånga land, och det är så fel... Ersättningen som finns idag är toppen!! Lycka till med allt! Kram

2010-10-26 @ 10:36:37
URL: http://mammansdagbok.blogspot.com/
Postat av: Sandra och Minéa

Man är absolut inte en sämre mamma för att man inte ammar.

Min dotter kunde inte suga. Hon sög tag ibland och så sög hon ett par minuter, sen orkar hon inge mer. Så hon blev aldrig mätt på bara bröstmjölken. Första natten hemma var hemsk. Hon skrek genom hela natten nästan, och dagen efter när vi var till Bvc sa att åt oss att ge henne ersättning efter varje amning. Verkligen en helt annan bebis efter det. Men eftersom hon aldrig sög tag ordentligt så började jag pumpa ur och ge henne på flaska. Jag pumpade i två månader, men efter det började mjölken att sina, och precis som du fick jag bara ut ca 30 ml och då lät jag det vara. Kändes inte som nån mening att sitta och pumpa hur länge som helst för lite bröstmjölk som inte ens räckte till en måltid.

Nu blev det jättelångt :P

Men det jag ville säga är att du är en lika bra mamma som de som ammar!



Kram på er :)

2010-10-26 @ 19:19:17
URL: http://bluebirdfairy.blogg.se/
Postat av: Pia [stjerndorff.com]

Vad tråkigt att det blev så med amningen :( Du som ville så gärna! Men du är absolut ingen dålig mamma för det (även om jag förstår att det kan kännas så). Kram

2010-11-05 @ 00:46:34
URL: http://stjerndorff.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback