Mat!

Har aldrig sett lilla liten äta så mycket middag som idag! Satte igång ett kok med barnmat innan och vilken hit det blev! Kokade rispasta och mixade med en halv advocado, basilika, olivolja, sockerärtor, mjukt kokad zucchini och tomat och sen tillsatte jag phiadelphiaost. Mixade ihop allt och vips, klart! Hon åt och åt, och jag hade faktiskt kunnat tänka mig en skål jag med, det blev faktiskt väldigt gott!

Mixade ihop några efterrätter till lillan av det som fanns i kyl & frys med. Det blev hjortron, kiwi och granatäpple som jag mixade med vaniljarom och vispgrädde!
Den fick också gott betyg, även om hon nog tyckte den var lite liiiite sur!
Får blanda i lite turkisk youghurt så blir den jättebra!

Barnet mitt gillar ju nämnligen inte burkmat så jag får snällt koka, men det är faktiskt roligt! Tycker det är roligt att lära henne smaker för burkmaten är ju verkligen ingen smakupplevelse. Sen är jag hönsmamma och litar inte på att det inte är ägg i. Så jag kokar gärna. Då vet jag ju helt säkert att hon tål allt som är i. Jag vågar knappt ge henne vanlig pasta utifall att det är ägg i, jag ger henne rispasta, det vet man är säkert!

Annars så tänkte jag slänga upp receptet på rabarbercheesecaken som Evelina efterfrågade. Jag hade aldrig gjort det innan. Inte heller har jag gjort en cheesecake som ska in i ugnen och inte frysen men den blev faktisk god så här kommer receptet. Sjukt enkelt och endast 4 ingredienser.

Sätt ungen på 175 grader.

Hacka samman ungefär ett halv paket digestivekex med 100 gram smör i en matbredare.
Tryck sen ut det i en form med löstagbar kant (ca 23 cm i diameter).
Rör sedan samman 500 gram Kesella Kvarg rabarber med 3 äggulor.
Blanda till en jämn smet.
Bred sedan ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 20 minuter!

Låt svalna, och ät! Är extra god om man värme färska rabarber i en gryta och rör samman och sen har som en varm sås till :)!

Nehä, borsta tänderna in Big Brother!
Tjipp!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hemmagjord mat är bäst :) (och billigare) Jag gjorde samma sak till Gustav och tänker göra så till Ingrid med.

Receptet verkar gott, ska testa det.

Kram

2011-05-24 @ 14:26:56
URL: http://storasyster.stjerndorff.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback